Asennuskivi Oy teki Porin linja-autoaseman kiveykset

Raumalainen Asennuskivi Oy oli menneenä kesänä tekemässä Porin linja-autoaseman kiveyksiä. Urakka oli suuri, sillä se kattoi 3200 neliötä ja parin kilometrin edestä reunakiveä. Siihen päälle työhön kuului myös portaita. Työn päätilaajana oli Destia.

- Sille työmaalle tuli monenlaista kiveä. Teimme pohjatöitä ja noin 30-40 sentin täyttöjä. Kivien alle tuli vielä lämmitykset, sen osan teki tosin toinen taho, Jouko Helin Asennuskivestä kertoo.

Työmaa vei Asennuskiven osalta kolme kuukautta. Työt alkoivat toukokuun alussa ja hommat olivat paketissa syyskuun alkupuolella.

Kiveysten alla oleva kaukolämpö toi omat haasteensa.

- Silloin me joudumme jaksottamaan työmme eri tavalla. Työ sinällään olisi valmistunut varmasti muutamaa viikkoa aiemmin, mutta siinä oli sitä odottamista ja niin sanottua hyppimistä ja pomppimista, joka vie aina oman aikansa.

- Alussa työmaalla oli meiltä kaksi miestä ja parhaimmillaan heitä oli 12. Kyseisellä työmaalla oli paljon erilaista kiveä ja teimme myös yhden liikenneympyrän.

Asennuskivellä on ollut 30 vuoden aikana useita kohteita Rauman ulkopuolella. Yritys on tehnyt jokimuurikiveyksiä aiemmin muun muassa Aurajoen ja Porvoonjoen varsille. Myös Satakunnan alue on tullut vuosien varrella erittäin tutuksi.

- Viimeisimpinä olemme tehneet töitä Harjavallan hautausmaalla, Kokemäellä teimme yhden kadun pätkän syyskuun alussa ja Pomarkussa olimme purkamassa kivisiltaa.

Työmaat jatkuivat myös linja-autoaseman valmistumisen jälkeen Porissa. Jokirannassa Cafe Jazzin eteen asennettiin 2100 neliön edestä kymmenen senttiä paksua graniittikiveä.

Talviaikaan kivimies vetää henkeä ja odottaa roudan sulamista

Talviaika on kivitöissä yleensä hiljaisempaa. Siihen toki vaikuttaa vallitseva ilmasto.

- Talvi on minulle lasketteluaikaa. Tähän talveen olen varannut itselleni tammi-helmikuuksi mökin Leviltä viikoksi, Helin kertoo.

- Lisäksi käyn pelaamassa jääkiekkoa Rauman Lukon yhteistyökumppaneista koostuvassa HC Lehväs -porukassa. Siellä on hyvä meidän nuorekkaiden herrasmiesten heittää toisillemme jäällä lättyä ja pukukopissa pientä kuittia.

Kivimiehen normaali työvuodenkierto on huhtikuun puolesta välistä itsenäisyyspäivän tienoille. Talventulo määrittelee päätepistettä ja roudan sulaminen töiden käynnistymistä.

- Yleensä teemme talvella jonkin aikaa teltan alla töitä. Kauhean pitkälle talvella ei edes kannata tehdä mitään, sillä valoisa aika on niin kauhean lyhyt. Jos sitä alkaa yhdeksän aikaan näkemään ja kolmen aikaan on jo pimeää, niin ei siinä kauhean kauaa pysty töitä tekemään.

Helin naurahtaa, että keinovalo ei ole kivimiehen ystävä.

- Lampunvalossa tehty työ ei yleensä kuitenkaan vastaa sitä, mitä on tehty luonnonvalossa. Tässä joulukuun puolenvälin jälkeen jos lähtee lampunvalossa tekemään, niin saa hyvin todennäköisesti olla keväällä korjaamassa.

Asennuskivi Oy tekee muun muassa tori-, katu- ja pihakiveyksiä sekä muureja ja aitoja 30 vuoden kokemuksella, ja aina asiakkaan yksillölliset tarpeet huomioiden.

Kuvat ovat Porin linja-autoaseman työmaan eri vaiheista.