Tarvosaaren silta ja Kordelinin kappelin portaat saivat uuden elämän Asennuskiven käsissä

Asennuskivi Oy:n Jouko Helinillä on 30 vuoden vankka ammattitaito monenlaisista kivitöistä. Klikkaa kuvaa ja pääset lukemaan miten Joukosta tuli aikanaan kivialan yrittäjä.

Tarvosaaren silta sai uuden ilmeen loppukesästä 2016 ja se on palvellut nyt paikallisia jo reilun vuoden ajan. Sillan kivitöistä vastasi raumalainen Asennuskivi Oy Jouko Helinin johdolla. Jo 30 vuotta kivitöitä tehneelle miehelle projekti oli mielekäs, mutta haastava.

- Siinä oli monen näköistä tavaraa pyöriteltävänä. Purkutyöt olivat oma lukunsa ja kasausvaiheessa sopivan haasteen tarjosi se, että saimme sovitettua kaikki kivet paikoilleen ja vielä oikeassa järjestyksessä, Helin sanoo.

- Tarvosaaren sillassa on kuitenkin paljon sekä luonnonkiveä että betonikiveä. Lisäksi siinä on muuria ja kaidetta, joka oli se kaikkein haasteellisin osa projektia.

Helin kertoo, että Vanhan Rauman läheisyys ei itsessään tuonut siltatöille haasteita tai määräyksiä. Hän muistuttaa kuitenkin samaan hengenvetoon, että jälki piti pitää samanlaisena kuin se oli aiemminkin ollut.

- Mukana ei ollut museovirastoa tai vastaavaa, joka olisi seissyt niin sanotusti vieressä sanelemassa mitä tehdään. Hyvät suunnitelmat tulivat pääurakoitsija Destialta ja me saimme toteuttaa työn sen mukaan.

Siltaprojekti oli Asennuskiven osalta noin puolen vuoden urakka. Ensimmäinen kuukausi meni purkutöihin ja sen jälkeen asennustyöt veivät nelisen kuukautta.

- Palautetta ei ole juurikaan tullut, joten eikös se ole aina sen merkki, että työn jäljessä ei ole mitään vikaa. Eniten palautetta tuli työmaa-aikana, kuten kaikissa kohteissa, jotka muuttavat ihmisten kulkureittejä.

Kanaalin lisäksi Asennuskivi on tehnyt jokimuuritöitä muun muassa Aurajoella ja Porvoon jokivarrella (kuvassa).

Kanaalin varren muurityöt olivat oma lukunsa. Vahva kokemus auttoi kuitenkin työn sujuvuuteen, kanaalin varrelle uusittiin yhteensä 30 metriä kantamuuria.

- Olemme tehneet jokimuuritöitä aiemmin esimerkiksi Aurajoen varrella 400 metrin edestä ja 100 metriä Porvoossa, joten ei kanaalin kanssa mitään ongelmia ollut. Onhan siinä toki aina omat haasteensa, kun laitetaan uutta kiveä alle ja päälle kasataan vanhaa kiveä, Helin kertoo.

- Kivien käsittelyssä on myös omat juttunsa, kun sahataan ja tehdään kiveä oikeaan korkeuteen ja muottiin. Työt on aikanaan tehty hyvin, mutta muurikivet on kasattu silloin pienten kivien päälle ja ne ovat antaneet aikojen saatossa periksi. Kun siihen sitten suunnitellaan alle betonivalu, joka on suora, niin sen jälkeen kiviä on käsiteltävä, jotta ne saadaan mahtumaan paikoilleen.

Kordelinin kappelin patsaat tarjosivat jännitystä työpäivään

Myös vanhalta hautausmaalta löytyvän Kordelinin kappelin uusitut kiviportaat ovat Asennuskiven työtä. Kappelin ajan saatossa vinoon valahtaneet vanhat portaat purettiin, alle valettiin uudet pohjat ja rakennettiin samat portaat takaisin. Samalla kappeli sai invalidiluiskan, jotta kulku pyörätuolilla helpottui.

- Portaissa pitää aina olla erityisen tarkkana kallistuksien kanssa, mutta Kordelinin kappelin työmaalla oman lisämielenkiintonsa tarjosi patsaiden siirtäminen. Nostimme niitä auton kyytiin ja siinä hieman kokenuttakin kivimiestä jännitti, että jos nyt käy huonosti, niin mistä uudet patsaat tehdään, Helin hymähtää.

- Kiviähän saa aina uusia, mutta tuollaisten historiallisten ja yksilöllisten juttujen korvaaminen uudella on melko mahdotonta.

Kordelinin kappelin portaiden uusimisessa oman haasteensa tarjosivat patsaiden siirtämiset.

Kun kyseessä on Kordelinin kappelin kaltainen vanha rakennus, tuo se mukanaan usein myös yllätyksiä.

- Onhan niissä aina jos jonkinlaista viritystä, mutta täytyy antaa kunnia niille kivimiehille, jotka tätä työtä ovat ennen vanhaan tehneet. He ovat olleet niin taitavia, että heidän tekemälleen jäljelle on helppo antaa uusi elämä. Silloin on ollut nostovälineinä kolmijalka ja naru, joten kivet on veistetty paikan päällä niin hyviksi, että ne sopivat paikalleen heti. Kunhan et mene sotkemaan järjestystä, Helin sanoo.

Tarvosaaren sillan ylittää päivittäin moni raumalainen, Kordelinin kappeli taas tulee tutuksi Rauman vanhalla hautausmaalla vieraillessa. Tietyt Asennuskiven kätten jäljet palvelevat kuitenkin käytännössä jokaista paikallista ihmistä päivittäin. Nimittäin Rauman liikenneympyrät ovat pääasiassa Jouko Helinin miehistön tekemää työtä.

Asennuskiven tekemiä liikenneympyröitä kiertää päivittäin moni raumalainen. Esimerkiksi tätä ympyrää voi ihastella Valtakulman risteyksessä.